Firefox на 20: Как Mozilla планира да върне славата на браузъра?
Някога „Огнената лисица“ държеше над 30% от пазара, а сега трябва да търси нов път към потребителите
Точно преди 20 години Mozilla пусна версия 1.0 на своя браузър Firefox. По онова време желаещите можеха да го изтеглят или да си го купят на CD. Роден от пепелта на Netscape, „Огнената лисица“ успя да завладее над 30% от световния пазарен дял при интернет браузърите (към 2009 г.).
Но тогава на сцената излезе по-бързия и по-лек Google Chrome, а Firefox започна бавно и сигурно да губи пазарен дял. Не помогна и фактът, че по това време Mozilla даде приоритет на всичко друго, но не и на своя браузър. В същото време инициативите на компанията за мобилна търсачка така и не се реализират. Въпреки че към момента пазарният дял на Firefox е под 3%, браузърът изглежда по-добре от всякога, от технологична гледна точка.
Сега Mozilla, която наскоро заяви, че иска да се фокусира отново върху него, трябва да намери начин да покаже на потребителите неговите предимства и да го върне на пътя на растежа.
По случай 20-ия рожден ден на Firefox екип на TechCrunch разговаря с временния главен изпълнителен директор на Mozilla Лаура Чембърс. Тя разкрива, че едно от първите неща, които е направила, когато е встъпила в тази роля, е било „да отпусне куп пари за разработване на продукти за Firefox“.
Това, което харесвам във Firefox, е, че той наистина предоставя на потребителите алтернативен избор на браузър, който е създаден за тях“, казва тя.
Време е отново за блясък
Била съм на достатъчно места, където хората са склонни да забравят за основния бизнес и спират да инвестират в него, защото се разсейват с лъскави неща – и после съжаляват за това“, добавя Чеймбърс, която преди това е заемала ръководни постове в PayPal, Skype, Airbnb и Willow Innovations.
Тя призна, че Mozilla няма достъп до устройства, което е от полза за много от конкурентите на Firefox, особено за мобилни устройства, но отбеляза, че Законът за цифровите пазари (DMA) на Европейския съюз, който заставя компании като Applе да предоставят задължително екран за избор на браузър в iOS, работи.
С DMA, въпреки че прилагането не е изключително, виждаме истинска промяна. Когато хората имат възможност да изберат Firefox, те го правят“, казва тя. „Така че при мобилните устройства се случват някои добри, обещаващи неща. Нашите функции са страхотни, продуктът ни е страхотен.“
За да даде тласък на този растеж, Mozilla се стреми да достигне до нови и по-млади потребители. Чембърс отбеляза, че компанията провежда редица маркетингови кампании, за да запознае хората с Firefox, особено тези, които сега правят своя първи избор на браузър. Тя смята, че посланията относно поверителността на данните работят много добре към тях.
Поверителността все още резонира, нали? Винаги е така. Например, ако попитате хората дали ги е грижа за поверителността, те винаги казват, „да“.
Разбира се, браузърът също трябва да работи много добре. И това е нещо, върху което Mozilla се фокусира доста през последните години. И в същото време екипът трябва да продължи да обновява и да предоставя на потребителите функциите, които търсят.
Чеймбърс отбеляза, че като част от пренасочването към Firefox, Mozilla сега провежда много повече експерименти с потребителското изживяване в браузъра.
Firefox AI
Компанията мисли и за това как изкуственият интелект ще промени начина, по който хората сърфират в интернет. На това поле организацията се стреми най-вече да предостави на потребителите избор. Тя вече е започнала да вгражда някои по-малки модели в браузъра, най-вече свързани с преводи, а с Firefox 130 въведе и модел, който автоматично добавя текст към PDF изображения. За цялата тази работа с модели с изкуствен интелект Mozilla планира да следва указанията на Инициативата за отворен код.
Мисля, че браузърът може да играе наистина, наистина мощна роля тук – браузър, който е проектиран според вашия избор и който е проектиран за вашата поверителност, може да играе много ключова роля, според мен, в бъдещето на Gen AI, особено в свят, в който има модели, които предприемат действия от ваше име“, казва тя.
Какво ще стане, ако сделката за търсене с Google изчезне?
От финансова гледна точка Mozilla е почти напълно зависима от сделката си за търсене с Google. Тъй като Министерството на правосъдието на САЩ сега разглежда тези сделки, макар и най-вече заради партньорството на технологичния гигант с Apple, съществува риск това да се окаже във вреда и на Mozilla. Чеймбърс обаче не изглежда твърде загрижена. Тя отбелязва, че обхватът на това решение, което се очаква скоро, е САЩ, докато Mozilla е глобална организация.
Mozilla се опита да диверсифицира приходите си, но в крайна сметка Firefox е този, който поддържа организацията на повърхността
Няма никакво съмнение обаче, че мрежата би изглеждала съвсем различно без Firefox и без застъпничеството на Mozilla за отворена уеб екосистема. И докато самата Mozilla може да се справя със собствените си проблеми, сега е толкова добър момент, колкото винаги, да видите дали Firefox може просто да е правилният браузър за вас (отново).