Ядливата козметика на Людмила
„Лидкор“ е ярко доказателство, че никога не е късно да направиш рязък завой и да се захванеш с нещо ново
Ние сме различни и нашите продукти се отличават - твърди Людмила Стойчева, основател на „Лидкор“. Това е малка бутикова компания за натурална козметика, в която работят вече петима души, станали част от това вълнуващо „пътуване“. Ето как започва то…
27 години Людмила Стойчева е в печатарския бранш, от тях 16 е съсобственик на печатница за етикети. През 2018 г. продава на своя съдружник дяловете си. За около 6 месеца установява, че не е типичната домакиня. За да е ангажирана, а и за да реши свои проблеми, започва да си прави кремове и сапуни. После и приятелите пожелават да се възползват от тези нейни продукти. Така се ражда идеята да създаде свое малко бутиково производство за натурална козметика. Преди това се е интересувала от билки и масла, правила е неща по най-прости формули. Когато започва да се вглежда в малките букви на етикетите на козметиката, осъзнава колко много дестилирана вода се съдържа в тях. Това още повече усилва нейния интерес и на 45 г. през 2018 г. тя става студентка.
Три години в академия в Англия онлайн учи „Формулиране на органична козметика“. Обучението е с голяма практическа насоченост, правят курсови работи и ги изпращат на преподавателите, за да ги тестват. В една от задачите е трябвало да създаде продукт с българска съставка и тя прави серум с розова вода, който се оказва твърде сполучлив. На финала има теоретичен и практически изпит със създаване на продукти. Междувременно Людмила купува помещение във Варна, през 2019 г. преминава през всички необходими процедури, за да получи нужните лицензи и сертификати.
Право на избор
Има три типа козметика, обяснява създателката на „Лидкор“: „Едната е химическата – тя съдържа над 70% вода, поради което в продуктите се влагат консерванти, стабилизатори и емулгатори. Натуралната козметика е с консерванти, извлечени от растения с химични реактиви. Произвежда се и козметика, наречена ядлива – в нея няма съставка, която да не може да изядете. Японците препоръчват да не слагаме по кожата си нищо, което не е годно за ядене. Кожата е най-големият орган в човешкото тяло и през нея се поглъщат много вещества, които попадат директно в кръвта. Затова е важно да подбираме добре козметиката си“.
Формула
Разполагат със собствени насаждения на безсмъртниче в района на Генерал Тошево. От всяка реколта правят флорална вода и етерично масло. Държат на качеството и прилагат технология, която не изисква да се влагат спирт или консерванти. Ползват суровини, които са най-добрите на пазара. Кремовете също не съдържат синтетични съставки. Сапуните са с pH под 8, щадят кожата, запазват полезните бактерии и така се поддържа здравословен микробиом. За по-добро дозиране на пастите за зъби пресоват съставките и ги оформят като таблетки. После е достатъчно само четката да се намокри. Идеите за новите продукти идват с много четене и проучвания, понякога те просто идват. Какво ни липсва в ежедневието – често това е подтикът за нов продукт. От срещите с клиенти също получават ценни препоръки, но и насърчение. Когато бъдат създадени, мострите първо се тестват в приятелския кръг, правят се лабораторни анализи, а после се нотифицират чрез външен орган и чак тогава се появяват на пазара. Създаването на нов продукт обикновено отнема между 6 месеца и една година.
Мисия „Здраве“
Създаваното на „Лидкор“ не подлежи на съпоставка с масовата козметика. Людмила се е уверила, че българските потребители все по-внимателно подбират продуктите, които ползват, в това число и козметиката. „Имаме мисионерска роля, стремим се да сме близо до своите клиенти. Даваме информация за ползите от различни натурални съставки, особено когато пускаме нов продукт. Затова при нас идват осъзнати потребители. Нашата козметика може да се разбере по-добре през следния пример – пили сте прясно изцеден сок от портокал, добре познавате вкуса на портокалов сок от картонена кутия. Продуктите на „Лидкор“ са като предпочитан фреш“.
Близо до клиента
Прецизността и чистотата на изработка на продуктите впечатлява. Маниерът и подходът в работата е образец за студентите от Медицинския университет и от Медицинския колеж във Варна. Чистота на помещенията, високо изискване към суровините - така се стига до създаването на чист продукт. Нови клиенти привличат на събития и на фермерски пазари, което им дава възможност за пряк контакт с тях. „Нашата козметика не би била успешна, ако просто е поставена на някой рафт в аптека или биомагазин. Има я и на такива места, но само там, където онзи, който продава, я ползва и има лична удовлетвореност от нейната употреба“.
Направете мой продукт
Освен под своя марка работят и за външни клиенти от България и чужбина. Така например за производител на орехи и мурсалски чай разработили маслен извлек на мурсалски чай в орехово масло. За човек, който отглежда охлюви, стабилизирали слуз и я вложили в серия от продукти. Правили са козметика с дехидратирано магарешко или прясно козе мляко. Като цяло създаването на рецептите е труден и дълъг процес, в който първо има много въпросителни, после постепенно конкретиката започва да изкристализира с много търсене и четене за ползите от дадена суровина. След това се създават формулите, правят се пробни партиди, те се подлагат на тестове. Накрая формулата се подава на козметик оценител и ако е нужно, се коригира. Иде ред да се нотифицира, като минава и през лабораторни изпитвания. Отказват на всички потенциални клиенти, които не са готови да минат през този дълъг процес на анализи и документация, за да официализират продуктите си. Людмила Стойчева е противник на неконтролираното „правене“ на несертифицирана козметика в домашни условия, предлагана на пазара. Тя не мечтае да разраства своя бизнес, а държи компанията да остане малка бутикова фирма, която произвежда висококачествени чисти продукти.
Още „тайни“
Когато си взискателен към себе си и си дисциплиниран, това става модел и на самата компания, уверява Людмила Стойчева. За работа в „Лидкор“ търсят качествени и отговорни хора, а не толкова кадри с конкретна специализация. Онлайн продажбите достигат 60-70% от общия обем на реализираната продукция. Този висок дял се дължи на комбинация от личните им срещи с клиенти и на персонализиран маркетингов микс в дигиталната среда. Признават, че голяма част от успеха се дължи на младия маркетингов екип на „Самгриа“, на който са се доверили. Без съмнение качественият продукт има нужда от професионално представяне. Както и от човешкото „Благодаря“ на доволните клиенти.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.