Революция в доставките: Швейцария ще транспортира товари с подземни капсули
Проектът Cargo Sous Terrain ще намали трафика по пътищата с до 40% и ще се използва само възобновяема енергия
В Швейцария едно амбициозно предложение предвижда изграждането на обширна подземна мрежа, чрез която самоуправляващи се капсули ще транспортират товари в цялата страна, пише CNN.
Проектът, наречен Cargo Sous Terrain (бел. ред „подземно карго“), има за цел да намали зависимостта от камиони за транспортиране на товари. Светът има нужда от все повече транспорт на товари, а компаниите, които се занимават с това, от все повече шофьори. Но трудно ги намират. Освен това услугата поскъпва заради цените на горивата. И замърсява околната среда - смята се, че около 6% от вредните емисии в световен мащаб са от транспортирането на стоки.
Проектът ще намали тежкия трафик в Швейцария с до 40%. И тъй като ще се използва само възобновяема енергия, въглеродният отпечатък от всяка транспортирана стока може да се съкрати с 80%”, твърдят от Cargo Sous Terrain (CST).
"От самото начало на проекта беше ясно, че една от целите е нулеви емисии, защото устойчивостта е задължителна“, казва Патрик Аелиг, отговарящ за комуникациите в CST.
След завършването на строежа подземната мрежа от тунели трябва да обхваща около 500 километра - от Женева в западната част на Швейцария до Санкт Гален в североизточната й част. Планът е съоръженията да са готови през 2045 г. Досега за планирането на първия 70-километров участък са събрани около 114 млн. долара. Той трябва да е готов до 2032 г. и да свързва Харкинген-Нидербип с Цюрих.
Мрежата от тунели ще бъде от 40 до 80 метра под земята и автономните капсули ще се движат по три ленти с около 30 километра (18.6 мили) в час. Всяка капсула ще има място за двe палета и може да бъде охладена за транспортиране на охладени стоки. Товарът ще бъде натоварен и разтоварен в определени центрове, като се използват асансьори, за да бъде отведен до и от повърхността.
По проекта се работи още от 2010 г., но швейцарското правителство му даде зелена светлина едва през 2021 г. и все още се нуждае от одобрение за планиране от регионите, през които ще премине. Въпреки че трябва да се извърви дълъг път, преди да може да започне строителството, по-рано тази година CST започна първата си работа в полето - проучвателни сондажи по маршрута Харкинген-Нидербип.
Аелиг добави, че дори като се вземат предвид емисиите, свързани с изграждането на мрежата, и фактът, че в бъдеще повече камиони ще бъдат електрически, в дългосрочен план CST все още ще произвежда по-малко емисии от автомобилния транспорт.
Осигуряването на разрешение за планиране ще бъде сложен и продължителен процес, тъй като мрежата минава през няколко кантона (административни региони)”, заяви Аелиг, но той е уверен, че проектът в крайна сметка ще бъде одобрен по целия маршрут.
Междувременно обаче идеята за подземен транспорт вълнува не само хората в Швейцария. Мо Наяфи, директор на Центъра за проучване на подземната инфраструктура в тексаския университет в Арлингтън, е сред авторите на подробно изследване по тези въпроси. Той е убеден, че ако традиционният начин за превозване на стоки има алтернатива, това ще доведе до по-малко замърсяване и ще намали трафика.
"Магистралите в САЩ и по света са все по-пренаселени“, казва той и напомня, че големите камиони са сред най-честите причинители на катастрофи, а освен това рушат и инфраструктурата.
В Германия също разсъждават за ползите и вредите от подземния транспорт. Концепцията CargoCap, която предлага сходни решения, е разработка на университета в Бохум. Но въпреки че идеята се обсъжда все по-усилено (а в Швейцария като че ли е дори една стъпка по-напред) пред реализацията остават редица трудности.
Най-големият проблем според запознати с темата ще е високата цена. Смята се, че само първият участък от швейцарските тунели би струвал около 4 млрд. долара., а цялата мрежа – над 30 млрд. долара. Макар и пари да няма достатъчно, технологията за подобно нещо вече е налице, казва Филип Носе, работещ в швейцарската организация.
Въпросът е как да интегрираме всичко, за да работи безпроблемно“, допълни Наяфи.
Дори всичко да бъде финансирано и построено, остава и друг въпрос. Как превозените по този начин стоки да стигнат до хората без да се налага допълнителен транспорт. Едно от решенията са общи складове за множество доставчици, откъдето стоките да се извозват с електрически автомобили, за да няма замърсяване, което би обезсмислило целия подземен проект.
Въпреки трудностите авторите на тази идея остават оптимисти. Една от причините - наземният транспорт има своите лимити - и по отношение на обемите, и в други насоки. Когато те бъдат достигнати, ще трябва да се търсят други решения.