В търсене на тишина и бляскави влакове: Тенденциите в пътуванията за 2024 г.
Ще избираме внимателно дестинации, ще забавяме скоростта, за да се насладим на тишината и звездите
Ако 2022 г. беше за връщане към пътуването, то 2023 г. беше годината, в която стигнахме по-далеч от всякога. Пътешествениците се отправиха към небесата, релсите, пътищата и моретата, за да запълнят своя Bucket list с арктически приключения, круизи с луксозна яхта и дори първото туристическо пътуване в Космоса.
През 2024 г. пътуващите ще поставят това, което е важно за тях, на преден план и в центъра на своите планове, оценявайки по-дълбоките преживявания, които оставят положително въздействие, времето, прекарано с любимите хора и уелнес моментите, които се усещат дълго след пътуването. Ще избираме внимателно дестинации, ще забавяме скоростта, за да се насладим на тишината и звездите, ще се отдадем на любовта си към храната на нови и интересни места и ще се потопим в уелнес практики, които ни помагат да живеем по-дълго, пише Cntravellerme.
Това са топ тенденции в пътуването, които вероятно ще ръководят как виждаме света през 2024 г.
Астро туризъм
Астрономията е област на изследване, която съществува от зората на цивилизацията, и това да погледнеш нагоре към звездите отдавна е източник на успокоение. Днес, колкото повече обществото потъва по-дълбоко в един непрекъснато разширяващ се виртуален свят, толкова повече чувстваме нужда да разширим хоризонтите си в реалната вселена. Астро туризмът е пътуване с цел да се видят астрономически явления – изчезване в земи, лишени от замърсяване, тълпи и трафик, където можем да се съсредоточим единствено върху небето отгоре и да прекарваме часове, гледайки звезди, планети и съзвездия.
Еко гмуркане
Каква е тенденцията? Увеличаване на броя на гмуркачите, които избират своите дестинации за пътуване въз основа на устойчивостта на водолазните центрове и имат по-положително, регенеративно въздействие върху океана, след като са там. Например, това са водолазни центрове, които предлагат програми за презасаждане на корали, ключови за регенерирането на бреговете, събират данни за опазване на китовете и др.
Гарите са новите кулинарни дестинации
Железопътните гари по света обикновено се минават възможно най-бързо, тъй като не са предназначени за пътуващите да останат и да се разхождат. В днешно време, тъй като закъсненията при пътуване се увеличават и посетителите искат повече местни изживявания, струва си гарите да посрещат пътниците с магазини, ресторанти и барове, които да разгледат. В опит да се създаде по-динамично изживяване на посетителите, историческите жп гари се обновяват, като неразделна част от препроектирането са предложения за храна и напитки по поръчка.
Спортен туризъм
Тенденцията момчетата да пътуват, за да изпият колкото се може повече халби бира на футболен мач отминава, спортният туризъм се разви през последните няколко години с ново поколение – и тип – спортни фенове. Сега все по-често извеждаме феновете си от къщата и следваме множество различни спортове в дестинации по целия свят, планираме ваканции, които зависят от гледане на игри, състезания и мачове.
В търсене на охлаждане
За огромното мнозинство от хората летните ваканции са приоритетни. С интензивните, рекордни температури от последните години обаче мнозина обмислят да пътуват в обратната посока: резервиране на "coolcations" в дестинации с умерен климат, които също се възползват от това, че са по-малко пренаселени. Не е чудно, че много пътници се замислят отново, преди да резервират буквално горещи точки като Южна Франция и Сицилия през юли или август. Проучване за мрежата за луксозни пътувания Virtuoso установи, че 82% от клиентите й обмислят дестинации с по-умерено време през 2024 г.
Дестинации като Исландия, Финландия и Шотландия, според Intrepid Travel, заедно с Латвия, набират все повече популярност. „Виждаме увеличение на тези, които почиват на север“, казва Андреа Годфри от Regent Holidays. „И Скандинавия, и балтийските страни стават все по-забелязани: те предлагат по-скромен стил на почивка, но имат някои прекрасни плажове, гори и езера както за отдих, така и за приключенски дейности.“ По-ниските температури са особено подходящи и за семейни пътувания.
Концертен туризъм
Рок звездите са новите рок звезди на пътешествията. Наречете го Swift Effect. Дестинационният концертен бизнес е нараснал с повече от 50%, ръководен най-вече от Тейлър Суифт, казва Джанел Карнеро, съветник по пътуванията в Embark Beyond. Музикалните фенове осъзнават, че могат да платят по-малко и да имат по-запомнящо се изживяване, като видят любимите си поп икони в Амстердам или Милано. Турнетата на изпълнители като Pearl Jam, U2, Doja Cat и Мадона ще закотвят маршрутите за пътуване, докато музикалните фестивали ще бъдат основни катализатори за пътуване.
Нови музикални фестивали, включително Untold в румънския Клуж-Напока, въвеждат пътешествениците в неоткрити дестинации, казва Александреа Падила от Fischer Travel. И вече не става въпрос само за музиката. „Това е социалният аспект на споделянето на опит с приятели“, добавя тя. Хотели и туристически компании взеха под внимание и създават еквивалента на задкулисни VIP изживявания за гостите.
Курортите ще ви помогнат да биохакнете здравето си
Дълголетието е най-новата модна дума за уелнес благодарение на най-продаваните книги като Outlive и хитовия документален филм на Netflix Live to 100: Secrets of the Blue Zones. Между 2021 г. и 2022 г. инвестициите на рисков капитал в клиники за дълголетие са се увеличили повече от два пъти от 27 милиона долара на 57 милиона долара в световен мащаб, според анализ на изследователска и медийна компания Longevity.Technology. Сега науката за удължаване на живота и оптимизиране на здравето се превърна във фокуса на хотелите. Сините зони за отдих са новите тренировъчни лагери. След пандемията това да се чувстваме добре надделява над това да изглеждаме добре. „Хората осъзнаха критичното значение на разработването на по-проактивен, превантивен подход към здравето на всички нива“, казва Карина Стюарт, съосновател на Kamalaya, уелнес център в Тайланд. Това означава ново желание да отидете отвъд диетите и упражненията и да прегърнете биорегенеративни лечения, звучащи като научна фантастика.
AI има за цел да бъде ваш помощник
В началото на миналата година, след като ChatGPT на OpenAI счупи рекорда като най-бързо развиващото се потребителско приложение, пътешествениците започнаха да си играят с AI chatbots, за да получат вдъхновение за това къде биха могли да отидат. Съвсем наскоро големите платформи за резервации на пътувания започнаха да интегрират чатботове в опита за резервации. Но ако 2023 г. беше годината на чатботовете с изкуствен интелект, които искаха да планират пътуванията ви, 2024 г. ще бъде свързана изцяло с това как изкуственият интелект се стреми да бъде ваш помощник при пътуване. Вълна от нови функции и продукти, захранвани с изкуствен интелект, има за цел да подпомогне пътуващите на място – като същевременно поражда загриженост относно потенциалните отрицателни въздействия, тъй като изкуственият интелект става все по-широко интегриран в нашите пътувания.
Пътуването с влак става бляскаво
Нарастващото осъзнаване за въздействията ни върху климата подхрани възраждането на железопътния транспорт, нишата на луксозните влакове достига нови висоти на популярност, екстравагантност и амбиция. Платформите за резервации на пътувания отчитат нарастващо търсене на луксозни железопътни пътувания, където пътуването е, да, дестинацията. Всъщност новите влакови линии с нов дизайн все повече се конкурират с най-добрите хотели за предлаганите кулинарни изживявания и екстри. Нова вълна от железопътни линии и маршрути, стартирана през 2024 г., поставя акцент върху по-дълбокото потапяне в културата и пейзажите на дестинациите, които са по- и повече извън утъпкания път.
Безшумно пътуване
В ерата на свръхстимулация тишината може да е точно това, от което се нуждаем при пътуванията си през 2024 г. Предлагайки шанс за възстановяване и нулиране, безшумното пътуване представлява повече внимателен вид пътуване, което не ви оставя да се нуждаете от почивка, за да се възстановите от почивката си. Уединенията за тиха медитация са все по-популярна уелнес тенденция, но тихото пътуване включва и уединени природни курорти, места за сън, тихи хотели, тихи пешеходни обиколки и др.
Диво угощение
Забелязвали ли сте някога как храната винаги е по-вкусна на открито? Но в днешния модерен свят много от нас са свикнали повече да ядат сандвич, докато се взират в екрана. Дивото угощение описва тенденцията за красиво подготвени кулинарни изживявания в естествена среда с включването на местни и подбрани съставки. В Швеция, например, можете да се докоснете до мрежа от ресторанти на открито „направи си сам“, където резервирате маса на живописно място, търсите коприва, брезови листа, червени боровинки и тръбни лисички и след това ги приготвяте на открит огън според карта с рецепти.