Защо Китай все още се нуждае от Силициевата долина
Азиатската страна е амбицирана да стане технологичен лидер номер едно в следващите десет години
~ 4 мин.
Китай вече е в пряка битка със САЩ на технологичната арена, но това не спира някои от най-големите компании в страната да продължават да разширяват присъствието си в Силициевата долина, пише CNN. Tencent и ByteDance например имат научноизследователски центрове на крачки от университета в Станфорд, а няколко километра по-нататък са офисите на Alibaba, Baidu и Didi Chixing.
Тези интернет компании доминират пазар в Китай, където привнасят иновации в областта на социалните медии, онлайн пазаруването и автономните превозни средства. Впечатление прави обаче и подчертано силното им присъствие в Силициевата долина. Според анализаторите причината за него е това, че китайските компании все още се нуждаят от американското ноу-хау, за да останат конкурентоспособни.
„Американските технологични компании все още са далеч пред китайките“, коментира Джеймс Люис, директор на Програмата за технологични политики в Центъра за стратегически и международни изследвания във Вашингтон. Според него китайските играчи не е като да не са силни в иновационно отношение, но все още важи максимата, че „ако искаш най-добрите неща, трябва да идеш в САЩ“.
Китай не крие амбициите си да стане световен технологичен лидер през следващото десетилетие. По пътя към постигането на тази цел страната се ангажира да инвестира стотици милиарди долари в нововъзникващи технологии като изкуствен интелект, автономни коли и суперкомпютри.
Технологичните таланти в Китай обаче все още са по-малко от тези в Съединените щати. Силициевата долина продължава да е тази, която привлича най-добрите инженери и предприемачи по света. Килимът там е постлан отдавна и затова на компаниите, включително на китайските, им е много по-лесно да получат нужното им знание от вече открития извор, например от институтите в Станфорд и Калифорния.
Там е мястото, където се осъществява „глобален лов на таланти“, обяснява Люис и добавя, че „добрата технологична компания отива там, където има талант“.
Ето и какво правят най-големите китайски технологични компании в САЩ:
Alibaba
Най-голямата компания за електронна търговия в Китай има около 350 служители в общо трите си офиса в Силициевата долина. Първият е открит в Санта Клара още през 2000 г. И до днес работещите в него са фокусирани към това да убеждават американските фирми да продават през платформите на Alibaba.
Китайският гигант има и база в Сан Матео, където дейността е насочена към развиването на облачната услуга Alipay (онлайн платформа за плащания).
Тази година Alibaba разшири присъствието си в САЩ с нова лаборатория, съсредоточена върху разработването на чипове и технологии с изкуствен интелект. Тя се намира в Сънивейл, където е базирана и Yahoo!.
Baidu
Това е компанията зад водещата китайска онлайн търсачка. За да не изостава от тенденциите, тя, също като Google, инвестира значително в изкуствен интелект. Baidu откри първия си офис в Сънивейл през 2011 г., а миналата година там отвори и голям изследователски център.
Компанията има около 200 служители в Силициевата долина, заети с разработки в областта на изкуствения интелект, включително в сферата на превода, роботиката и автономното шофиране. Любопитно е например, че Baidu бе една от първите, поискали разрешение от властите в Калифорния за тестове на безпилотни автомобили, като получи одобрение за такива през 2016 г.
ByteDance
Тя е една от най-големите и бурно развиващи се интернет компании в Китай в момента и се занимава с разпространението на кратки видеа и новинарски приложения чрез алгоритми, базирани на изкуствен интелект. След ноемврийския кръг на финансиране ByteDance бе оценена на 75 млрд. долара, според данните на CB Insights.
За разлика от другите китайски компании обаче нейната социална платформа се ползва и в САЩ, като видео приложението ѝ TikTok наскоро оглави класациите на App Store в Щатите. Целият бизнес на ByteDance е изграден около изкуствения интелект, а целта е чрез тази технология на хората да се предоставят клиповете и статиите, които наистина биха ги заинтригували.
По-рано тази година компанията отвори свой офис в Менло Парк, където е базирана и Facebook. В Силициевата долина ByteDance разполага с около 50 души, заети с разработването на функции, които бързо да могат да се внедрят в различните приложения на компанията.
Didi Chuxing
Това е доминиращата компания за превози в Китай, която през 2016 г. успя да прогони американската Uber от страната. Оценявана на 56 млрд. долара, днес Didi предизвиква отвъдокеанския си конкурент и на други пазари по света.
Екипът на компанията в Силициевата долина се занимава с разработването на продукти и технологии в областта на сигурността за дейността на Didi в Бразилия, Мексико, Австралия и Япония. Също като Baidu, и тя успя да получи разрешение от калифорнийските власти да тества самоуправляващи се автомобили в щата.
Didi има над 100 служители в Маунтин Вю, недалеч от кампуса на Google.
Tencent
Специализирана в сферата на игрите и социалните медии, Tencent бе една от първите китайски интернет компании, стъпили в Силициевата долина. През 2007 г. тя отвори там свой магазин. Днес компанията има офис в Пало Алто, близо до седалището на Facebook, с която често бива сравнявана и наричана неин еквивалент в Китай.
Любопитно е, че Tencent е основен инвеститор в други технологични компании, в това число в големи американски играчи като Tesla и Snap.
Компанията, чието чат приложение WeChat се радва на над 1 млрд. потребители, анонсира новината за изграждането на ново съоръжение в Пало Алто, в което ще бъдат настанени около 250 души.
Освен мобилните игри, изкуствения интелект и облачните услуги, калифорнийските екипи на Tencent се занимават и с технологии в сферата на автономните превозни средства, става ясно от обява за работа в LinkedIn от този месец.